ABD’nin Arap ülkelerine uyguladığı gümrük vergileri yüzdesi kaç?

ABD Başkanı Donald Trump, Beyaz Saray'da düzenlenen ‘Amerika'yı Yeniden Zengin Yap’ başlıklı etkinlikte elinde bir çizelge tutarken gümrük vergileri hakkında açıklamalarda bulundu. (AFP)
ABD Başkanı Donald Trump, Beyaz Saray'da düzenlenen ‘Amerika'yı Yeniden Zengin Yap’ başlıklı etkinlikte elinde bir çizelge tutarken gümrük vergileri hakkında açıklamalarda bulundu. (AFP)
TT

ABD’nin Arap ülkelerine uyguladığı gümrük vergileri yüzdesi kaç?

ABD Başkanı Donald Trump, Beyaz Saray'da düzenlenen ‘Amerika'yı Yeniden Zengin Yap’ başlıklı etkinlikte elinde bir çizelge tutarken gümrük vergileri hakkında açıklamalarda bulundu. (AFP)
ABD Başkanı Donald Trump, Beyaz Saray'da düzenlenen ‘Amerika'yı Yeniden Zengin Yap’ başlıklı etkinlikte elinde bir çizelge tutarken gümrük vergileri hakkında açıklamalarda bulundu. (AFP)

ABD Başkanı Donald Trump, dünya ülkelerinin çoğuna karşılıklı gümrük vergisi uygulayacağını açıkladı. Arap ülkelerine uygulanan gümrük vergisi oranları ise değişiklik gösterdi.

Arap ülkelerinin çoğunluğu minimum tarifeye tabi tutulurken, Suriye, Irak ve Libya'da tarifelerde önemli bir artış görüldü. Körfez ülkelerine gelince, ABD Başkanı minimum yüzde 10'luk karşılıklı gümrük tarifeleri uyguladı.

Peki bu yüzdeler nasıl dağıtıldı?

ABD ile Körfez İşbirliği Konseyi (KİK) ülkeleri arasındaki karşılıklı gümrük vergileri

ABD'ye uygulanan tarifeler ABD'nin uyguladığı tarifeler
Suudi Arabistan % 10 % 10
Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) % 10 % 10
Katar % 10 % 10
Bahreyn % 10 % 10
Umman % 10 % 10
Kuveyt % 10 % 10

ABD ile Arap ülkeleri arasındaki karşılıklı gümrük vergileri

ABD'ye uygulanan tarifeler ABD'nin uyguladığı tarifeler
Suriye % 81 % 41
Irak % 78 % 39
Libya % 61 % 31
Ürdün % 40 % 20
Tunus %  55 % 28
Cezayir % 59 % 30

Listede ayrıca vergilerin en az yüzde 10 olarak belirlendiği Mısır, Fas, Lübnan, Sudan, Yemen, Cibuti, Moritanya ve Komor Adaları da yer aldı.



Trump'ın tehditleri Luzern müzakerelerine gölge düşürdü

Pakistan Başbakanı Şehbaz Şerif, ABD Başkan Yardımcısı JD Vance ve Katar Başbakanı Muhammed bin Abdurrahman Al Sani, dün Bürgenstock'ta gerçekleştirilen dörtlü görüşmenin açılışında bir araya geldi. Küçük fotoğrafta ise Pakistan Başbakanı Şehbaz Şerif, İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi ile tokalaşıyor (Reuters)
Pakistan Başbakanı Şehbaz Şerif, ABD Başkan Yardımcısı JD Vance ve Katar Başbakanı Muhammed bin Abdurrahman Al Sani, dün Bürgenstock'ta gerçekleştirilen dörtlü görüşmenin açılışında bir araya geldi. Küçük fotoğrafta ise Pakistan Başbakanı Şehbaz Şerif, İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi ile tokalaşıyor (Reuters)
TT

Trump'ın tehditleri Luzern müzakerelerine gölge düşürdü

Pakistan Başbakanı Şehbaz Şerif, ABD Başkan Yardımcısı JD Vance ve Katar Başbakanı Muhammed bin Abdurrahman Al Sani, dün Bürgenstock'ta gerçekleştirilen dörtlü görüşmenin açılışında bir araya geldi. Küçük fotoğrafta ise Pakistan Başbakanı Şehbaz Şerif, İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi ile tokalaşıyor (Reuters)
Pakistan Başbakanı Şehbaz Şerif, ABD Başkan Yardımcısı JD Vance ve Katar Başbakanı Muhammed bin Abdurrahman Al Sani, dün Bürgenstock'ta gerçekleştirilen dörtlü görüşmenin açılışında bir araya geldi. Küçük fotoğrafta ise Pakistan Başbakanı Şehbaz Şerif, İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi ile tokalaşıyor (Reuters)

ABD Başkanı Donald Trump'ın tehditleri, İsviçre'nin Luzern Gölü kıyısındaki Bürgenstock tatil beldesinde dün arabulucular Pakistan ve Katar’ın da katılımıyla başlayan ABD-İran mutabakat muhtırasının uygulanmasına yönelik ilk resmi müzakere turuna gölge düşürdü. Nükleer program, Hürmüz Boğazı ve Lübnan gibi çok sayıda çetrefilli mesele müzakere gündeminin öncelikli başlıklarını oluşturuyordu.

Trump, İran'ın Hizbullah'ı dizginlememesi halinde ülkeyi yeniden vuracağı tehdidinde bulunurken, müzakerelerin sonuçsuz kalması durumunda ise Hürmüz Boğazı'nın kontrolünü ele geçirip geçiş ücreti uygulayacağının sinyalini verdi.

Müzakerelerde İran heyetine Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi ile birlikte başkanlık eden Meclis Başkanı Muhammed Bakır Kalibaf, ABD Başkanı’na yanıt vererek Tahran'ın ‘ABD’nin tehditlerine aldırmadığını’ vurguladı.

Kalibaf, şöyle yazdı:

“Tehditleri işe yarasaydı bugün içinde bulundukları aciz duruma düşerler miydi, hiç düşünmüyorlar mı?"

Müzakerelerin ilk oturumunda nükleer program ele alınmazken bunun yerine ‘İslamabad Mutabakatı’nın 13. maddesinin, özellikle de Lübnan'daki savaşın sona erdirilmesinin hayata geçirilmesine odaklandı.

Öte yandan ABD heyetine başkanlık eden Başkan Yardımcısı JD Vance, Başkan Trump'ın heyeti geniş bir yelpazedeki sorunlara diplomatik çözüm arama konusunda yetkilendirdiğini söyledi. İran ile ‘yeni bir sayfa açılması’ umudunu dile getiren Vance, müzakerelerin ilk saatlerinde ‘kayda değer ilerleme’ kaydedildiğini de belirtti.

Pakistan Başbakanı Şehbaz Şerif ise müzakerelerin dünyada barış, ilerleme ve refahı pekiştirecek ‘mükemmel bir anlaşma’ ile sonuçlanacağını umduğunu ifade etti.

İran Dışişleri Bakanlığı sözcüsü İsmail Bekayi de nihai anlaşmaya geçişin savaşın sona erdirilmesi, Hürmüz Boğazı'nın yeniden açılması, petrol muafiyetlerinin devreye sokulması ve dondurulmuş fonların serbest bırakılması koşullarına bağlı olduğunu açıkladı.


İran'ın Hürmüz Boğazı'nı yeniden kapattığını açıklamasının ardından deniz trafiği yavaşladı

İran'ın Bender Abbas kenti yakınlarındaki Hürmüz Boğazı'nda dün gemiler (Reuters)
İran'ın Bender Abbas kenti yakınlarındaki Hürmüz Boğazı'nda dün gemiler (Reuters)
TT

İran'ın Hürmüz Boğazı'nı yeniden kapattığını açıklamasının ardından deniz trafiği yavaşladı

İran'ın Bender Abbas kenti yakınlarındaki Hürmüz Boğazı'nda dün gemiler (Reuters)
İran'ın Bender Abbas kenti yakınlarındaki Hürmüz Boğazı'nda dün gemiler (Reuters)

Deniz taşımacılığı verileri, İran'ın İsrail ve ABD'nin geçici barış anlaşmasını ihlal ettiğini öne sürerek Hürmüz Boğazı'nı yeniden kapattığını açıklamasının ardından boğazdan geçen gemi sayısında keskin bir düşüş yaşandığını ortaya koydu.

Kpler tarafından yayımlanan verilere göre, dün Hürmüz Boğazı'ndan yalnızca 5 gemi geçti. Bu sayı, bir önceki gün kaydedilen 26 gemiye kıyasla önemli bir gerilemeye işaret ediyor. Geçiş yapan gemiler arasında, her biri iki milyon varil Suudi ham petrolü ve fuel oil taşıyan üç süper tanker bulunurken, bunlardan birinin Japonya'ya gitmekte olduğu belirtildi. Verilerin, Körfez'de seyir halindeyken otomatik tanımlama sistemlerini kapatan gemileri kapsamayabileceği ifade edildi.

İran, geçen hafta, nisan ayında başlayan ateşkesin barış müzakerelerine fırsat tanımak amacıyla 60 gün süreyle uzatılması konusunda ABD ile anlaşmaya varılmasının ardından boğaz üzerindeki fiili ablukasını kaldırmıştı. Ancak İran Devrim Muhafızları, İsrail'in Lübnan'a yönelik saldırılarına karşılık olarak cumartesi günü su yolunun yeniden kapatıldığını duyurdu.

ABD ordusu ise ticari gemilerin faaliyetlerini sürdürdüğünü açıkladı.

Şarku’l Avsat’ın elde ettiği veriler, cumartesi günü boğazdan çıkan gemiler arasında Birleşik Arap Emirlikleri, Kuveyt ve Irak'tan ham petrol taşıyan üç süper tankerin yanı sıra çeşitli petrol ürünleri taşıyan üç tankerin de bulunduğunu gösterdi.

Aynı verilere göre cumartesi günü Hürmüz Boğazı'na toplam 13 gemi giriş yaptı. Bunların arasında iki süper tanker de yer aldı.

Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) ile Kuwait Petroleum Corporation, ham petrol satışı için yüklemenin Hürmüz Boğazı'nın içinden veya dışından yapılabilmesine imkân tanıyan ihaleler açtı.


Arakçi, Lübnan ve petrol üzerindeki kısıtlamaların kaldırılması konusunda "önemli ilerleme" kaydedildiğini vurguladı

İsviçre'nin Burgenstock kentinde yapılacak dörtlü toplantı öncesinde İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi ve Pakistan Başbakanı Şahbaz Şerif, (Reuters)
İsviçre'nin Burgenstock kentinde yapılacak dörtlü toplantı öncesinde İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi ve Pakistan Başbakanı Şahbaz Şerif, (Reuters)
TT

Arakçi, Lübnan ve petrol üzerindeki kısıtlamaların kaldırılması konusunda "önemli ilerleme" kaydedildiğini vurguladı

İsviçre'nin Burgenstock kentinde yapılacak dörtlü toplantı öncesinde İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi ve Pakistan Başbakanı Şahbaz Şerif, (Reuters)
İsviçre'nin Burgenstock kentinde yapılacak dörtlü toplantı öncesinde İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi ve Pakistan Başbakanı Şahbaz Şerif, (Reuters)

İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi, bugün yaptığı açıklamada, ABD ile yürütülen görüşmelerde “önemli ilerleme” sağlandığını belirtti.

Arakçi, Pakistan ve Katar tarafından yürütülen yoğun arabuluculuk çabalarının, Lübnan’daki savaşın sona erdirilmesine yönelik süreçte kayda değer ilerleme sağladığını ifade etti.

Sosyal medya platformu X’te yaptığı paylaşımda Arakçi, “Petrol ve petrokimya ihracatı yaptırımlardan muaf tutuldu, abluka kaldırıldı, dondurulmuş bazı varlıklar serbest bırakıldı ve İran’ın yeniden inşası için kapsamlı bir plan başlatıldı” ifadelerini kullandı.