Amerika Birleşik Devletleri'ndeki “Alligator Alcatraz” gözaltı merkezi kapatıldı

Tartışmalı göçmen gözaltı merkezi "Timsah Alcatraz" (Arşiv- AP)
Tartışmalı göçmen gözaltı merkezi "Timsah Alcatraz" (Arşiv- AP)
TT

Amerika Birleşik Devletleri'ndeki “Alligator Alcatraz” gözaltı merkezi kapatıldı

Tartışmalı göçmen gözaltı merkezi "Timsah Alcatraz" (Arşiv- AP)
Tartışmalı göçmen gözaltı merkezi "Timsah Alcatraz" (Arşiv- AP)

Alligator Alcatraz olarak bilinen tartışmalı göçmen gözaltı merkezi, faaliyete geçmesinden bir yıldan kısa süre sonra kapatıldı.

Florida Valisi Ron DeSantis, Tom Homan ile birlikte yaptığı açıklamada, tesiste artık hiçbir tutuklu bulunmadığını ve merkezin “acil durum amacıyla kurulan görevini tamamladığını” söyledi.

Everglades bölgesindeki ıssız bir alanda kurulan tesis, göçmen karşıtı politikaların sembollerinden biri haline gelmişti. İnsan hakları savunucuları ve avukatlar, merkezde tutulan kişilerin kötü koşullarda barındırıldığını ve adil yargı süreçlerine erişimlerinin kısıtlandığını öne sürerek uzun süredir eleştiride bulunuyordu.

DeSantis, merkezin “tehlikeli kişilerden binlercesinin Florida’dan ve ABD’den uzaklaştırılmasına katkı sağladığını” savundu.

Hızlı kurulum ve tartışmalı süreç

Geçtiğimiz yıl haziran ayında sadece sekiz gün içinde kurulan tesis; ranzalar, tel kafesler ve çadırlarla donatılmıştı. Bölge, çok sayıda timsahın yaşadığı bataklık alanıyla biliniyor.

Donald Trump, 2025 Temmuz’unda tesisi ziyaret etmiş ve göçmen politikalarına atıfla merkezin “sert koşullarını” övmüş, hatta çevredeki timsahların güvenlik işlevi gördüğünü esprili bir şekilde dile getirmişti.

Yetkililer, tesiste daha önce 22 binden fazla kişinin işlem gördüğünü belirtirken, son tutukluların da başka merkezlere sevk edildiği veya sınır dışı edildiği belirtildi.

Şarku’l Avsat’ın edindiği bilgiye göre ABD federal ve yerel yetkilileri, tahliye ve kapatma sürecinin kısmen kasırga sezonu nedeniyle güvenlik amacı taşıdığını açıklamıştı.

Son olarak, tesisin işletmesini üstlenen şirketlerden söküm çalışmalarına başlanmasının istendiği bildirildi.



Rapor: Amerika'da gözaltındaki göçmenlerin ölümleri son on yılın en yüksek seviyesinde

New York'taki bir göçmenlik mahkemesi binasının dışında federal görevliler bir kişiyi gözaltına aldı (Arşiv-AFP)
New York'taki bir göçmenlik mahkemesi binasının dışında federal görevliler bir kişiyi gözaltına aldı (Arşiv-AFP)
TT

Rapor: Amerika'da gözaltındaki göçmenlerin ölümleri son on yılın en yüksek seviyesinde

New York'taki bir göçmenlik mahkemesi binasının dışında federal görevliler bir kişiyi gözaltına aldı (Arşiv-AFP)
New York'taki bir göçmenlik mahkemesi binasının dışında federal görevliler bir kişiyi gözaltına aldı (Arşiv-AFP)

ABD Göçmenlik ve Gümrük Muhafaza Kurumu tesislerinde tutulan kişilere ilişkin ölüm oranının son on yılı aşkın sürenin en yüksek seviyesine çıktığı bildirildi. İddia, iki insan hakları kuruluşunun hazırladığı rapora dayanıyor; ABD yönetimi ise bu bulguları reddediyor.

İnsan Hakları İzleme Örgütü ve İnsan Hakları İçin Hekimler tarafından dün yayınlanan bir raporda, Donald Trump'ın Ocak 2015'te başlayan ikinci döneminden bu yana, yasadışı göçmenlerin toplu tutuklamalarının gerçekleştirildiği gözaltı merkezlerinde en az 52 ölümün kaydedildiği belirtildi.

Louisiana'da bulunan, ABD Göçmenlik ve Gümrük Muhafaza Teşkilatı'na ait bir gözaltı merkezi (Reuters)Louisiana'da bulunan, ABD Göçmenlik ve Gümrük Muhafaza Teşkilatı'na ait bir gözaltı merkezi (Reuters)

Raporda, bu dönemde düzensiz göçmenlere yönelik geniş çaplı gözaltı operasyonlarının yürütüldüğü ve bunun uzun süreli tutuklulukları artırdığı ifade edildi.

Şarku’l Avsatın AFP’nin aktardığına göre araştırmada yer alan değerlendirmelere göre, Ocak 2025 ile Ocak 2026 arasında ölüm oranı bir önceki yıla kıyasla %140 artış gösterdi.

ABD İç Güvenlik Bakanlığı ise iddiaları reddederek, ölüm oranlarında artış olmadığını savundu. Bakanlık sözcüsü, mevcut oranın son on yılın verileriyle uyumlu olduğunu ve yüzde 0,009 seviyesinde bulunduğunu açıkladı.

İnsan hakları örgütleri, ölümlerdeki artışı sağlık hizmetlerine erişimdeki yetersizlik, aşırı kalabalık ve uzayan gözaltı süreleriyle ilişkilendiriyor.

Buna karşılık ABD İç Güvenlik Bakanlığı, gözaltı merkezlerindeki sağlık hizmetlerinin birçok cezaevinden daha iyi olduğunu ve bazı düzensiz göçmenler için bu sistemin “hayatları boyunca aldıkları en iyi sağlık hizmeti” olabileceğini savundu.


Rusya, Moskova'ya doğru ilerleyen 28 insansız hava aracını düşürdüğünü duyurdu

Ukrayna'da yeri açıklanmayan bir tesiste uzun menzilli FP-1 insansız hava araçlarının üretimi yapılıyor (Reuters)
Ukrayna'da yeri açıklanmayan bir tesiste uzun menzilli FP-1 insansız hava araçlarının üretimi yapılıyor (Reuters)
TT

Rusya, Moskova'ya doğru ilerleyen 28 insansız hava aracını düşürdüğünü duyurdu

Ukrayna'da yeri açıklanmayan bir tesiste uzun menzilli FP-1 insansız hava araçlarının üretimi yapılıyor (Reuters)
Ukrayna'da yeri açıklanmayan bir tesiste uzun menzilli FP-1 insansız hava araçlarının üretimi yapılıyor (Reuters)

Sergey Sobyanin, dün gecesi yaklaşık bir saat içinde Moskova’ya doğru ilerleyen en az 28 insansız hava aracının (İHA) düşürüldüğünü açıkladı.

Sobyanin, Telegram üzerinden yaptığı açıklamada, acil durum ekiplerinin düşen parçaların bulunduğu bölgelerde çalışmalar yürüttüğünü belirtti.

Son aylarda Ukrayna’nın uzun menzilli İHA saldırılarını artırdığı, özellikle Rusya içindeki enerji altyapısının hedef alındığı bildiriliyor. Şarku’l Avsat’ın aldığı bilgiye göre bu saldırılar, Moskova’nın savaş finansmanı açısından kritik öneme sahip gelir kaynaklarını zayıflatmayı amaçlıyor.

Geçtiğimiz hafta da Ukrayna’nın düzenlediği bir saldırı, Moskova’nın güneydoğusundaki bir petrol rafinerisinde büyük bir yangına yol açmıştı.


ABD “Hürmüz” ücretlerine karşı çıktı… İran’dan uyarı

Körfez İşbirliği Konseyi ülkeleri ile Amerika Birleşik Devletleri arasında dün Manama'da yapılan bakanlar toplantısından, (GCC/X)
Körfez İşbirliği Konseyi ülkeleri ile Amerika Birleşik Devletleri arasında dün Manama'da yapılan bakanlar toplantısından, (GCC/X)
TT

ABD “Hürmüz” ücretlerine karşı çıktı… İran’dan uyarı

Körfez İşbirliği Konseyi ülkeleri ile Amerika Birleşik Devletleri arasında dün Manama'da yapılan bakanlar toplantısından, (GCC/X)
Körfez İşbirliği Konseyi ülkeleri ile Amerika Birleşik Devletleri arasında dün Manama'da yapılan bakanlar toplantısından, (GCC/X)

ABD Dışişleri Bakanlığı, Hürmüz Boğazı’ndan geçiş için herhangi bir ücret uygulanmasına karşı olduğunu açıkladı.

ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, Bahreyn’in başkenti Manama’da düzenlenen ABD–Körfez İşbirliği Konseyi bakanlar toplantısında yaptığı açıklamada, Washington’un İran ile bir anlaşma arayışında olduğunu ancak “her şartta bir anlaşma istemediğini” söyledi. Rubio, hedeflerinin “iyi, gerçekçi, doğrulanabilir ve uygulanabilir” bir anlaşma olduğunu vurguladı.

Rubio ayrıca, uluslararası deniz yollarının hiçbir devletin egemenliği altında olmadığını belirterek, Hürmüz Boğazı geçişine ücret getirilmesinin “hiçbir anlaşmada kabul edilemeyecek bir şart” olduğunu ifade etti.

Buna karşılık İran Devrim Muhafızları, boğazdan güvenli geçişin yalnızca İran’ın belirlediği güzergâhlar üzerinden mümkün olduğunu belirterek, bu rotalar dışındaki geçişlerin “kabul edilemez ve tehlikeli” olacağı uyarısında bulundu.

İran Meclis Başkanı ve baş müzakereci Muhammed Bakır Kalibaf, ABD’nin dondurulan varlıklara ilişkin söylemini eleştirirken, NATO Genel Sekreteri Mark Rutte’nin açıklamalarına da tepki gösterildi. Diğer yandan Avrupa ülkeleri, ABD operasyonlarında üslerin kullanıldığı iddialarını reddetti.