Tesla CEO'su Musk en büyük kripto borsası Binance'ın CEO'su CZ'le atıştıhttps://turkish.aawsat.com/home/article/3324386/tesla-ceosu-musk-en-b%C3%BCy%C3%BCk-kripto-borsas%C4%B1-binance%C4%B1n-ceosu-czle-at%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1
Tesla CEO'su Musk en büyük kripto borsası Binance'ın CEO'su CZ'le atıştı
Elon Musk, Binance CEO'su Changpeng Zhao'yla Dogecoin nedeniyle Twitter üzerinden yaşadığı tartışmada "Binance'ı kullanan Doge sahiplerinin kendilerinden kaynaklanmayan sorunlara karşı korunması gerek" dedi (Retuers)
İstanbul/Şarkul Avsat
TT
TT
Tesla CEO'su Musk en büyük kripto borsası Binance'ın CEO'su CZ'le atıştı
Elon Musk, Binance CEO'su Changpeng Zhao'yla Dogecoin nedeniyle Twitter üzerinden yaşadığı tartışmada "Binance'ı kullanan Doge sahiplerinin kendilerinden kaynaklanmayan sorunlara karşı korunması gerek" dedi (Retuers)
SpaceX CEO'su Elon Musk, Dogecoin çekimlerinde sorun çıkması nedeniyle Binance CEO'su Changpeng Zhao'yla Twitter üzerinden bir tartışma yaşadı.
Musk, 23 Kasım'da CEO'yu etiketleyerek paylaştığı bir tweette "Hey CZ, Doge müşterileriyle ilgili neler oluyor? Kulağa şüpheli geliyor" dedi.
Zhao ise yanıt olarak "Elon, bunun en son Doge cüzdanıyla ilgili bir sorun olduğundan epey eminiz. Şu an geliştiricilerle iletişim halindeyiz. Bunun senin için yol açabileceği herhangi bir rahatsızlıktan dolayı özür dileriz" ifadelerini kullandı.
Ayrıca Zhao tweetinde, Britanya'nın önde gelen gazetelerinden Guardian'da yer alan, Tesla'nın bir yazılım hatası nedeniyle ABD'de 12 bin otomobilin geri çağırdığı haberini de paylaşarak Musk'a "Burada ne oldu?" dedi.
.@Binance CEO Changpeng “CZ” Zhao is aiming for an "improved perception" by regulators of its global entity, he told the Financial Times.@egreechee reports. https://t.co/kSpFML9XMq
Musk, CEO'nun gönderisine "Binance kullanmıyorum (bir kez denedim, kaydolmak için bir sürü aşamadan geçmek gerekiyordu), dolayısıyla benim açımdan bir sorun oluşmadı. Sadece diğer Doge sahipleri adına bu konuyu gündeme getirdim" ifadelerini kullandı.
Elon, we are pretty certain it is an issue with the latest #doge wallet. We are in communications with the devs. Apologies for any inconvenience that may have caused you.
Zhao daha sonra "şüpheli" ifadesini gördüğünde "fazla tepki gösterdiğini" söyleyerek, sorunun çözümü için çalıştıklarını belirtti. Musk ise "Anlaştık" diyerek tartışmayı noktaladı.
Appreciate it. I over reacted a bit due to the word “shady”. The KYC part is tedious, and we can’t service US users. You could try https://t.co/hSHrrlWIfF though. Still a tedious sign up process, but have #Doge. We are working with their team to fix the issue ASAP.
Ancak Musk, bu atışmadan bir gün sonra yine Binance'e yönelik bir tweet paylaştı.
Bir Twitter kullanıcısı, 24 Kasım'da paylaştığı bir gönderide kripto para ekosistemlerinde Binance ve Robinhood gibi merkezi borsalara bağımlılığın sonlandırılması gerektiğini savundu. Bunun üzerine bir başka kullanıcı da "Senin anahtarın değilse, senin kripton değildir" diye yazdı.
Elon Musk ise "Kesinlikle" diye bir tweet atarak destek mesajı verdi.
Kripto para cüzdanı sisteminde, halka açık ve özel anahtarlar depolanıyor. Halka açık anahtar, bankalardaki IBAN benzeri bir sistemle para alma ve göndermeyi mümkün kılıyor. Özel anahtarsa paraların tutulduğu hesabın açılmasını sağlayan kriptografik bir sistem.
Ancak Binance veya Robinhood gibi platformlar üzerinden kripto para işlemleri yapan kişilere, doğrudan bu anahtarların ya da kripto paranın tutulduğu cüzdanın kontrolü verilmiyor. Dolayısıyla bu tür platformlar kripto para işlemlerini kolaylaştırsa bile kullanıcılara varlıkları üzerinde gerçek bir kontrol imkanı sağlamadığı için kimilerince tercih edilmiyor.
Öte yandan bu yıl Britanya, Almanya, Japonya ve ABD gibi ülkelerde yetkililer, Binance üzerinden kara para aklandığına dair endişeler dile getirmişti.
ABD Adalet Bakanlığı ve Vergi Dairesi, mayısta vergi kaçakçılığı ve kara para aklama işlemlerine dair Binance hakkında soruşturma başlatmıştı.
Ayrıca platforma "içerden öğrenenlerin ticareti" düzenlemelerine uymadığı, gerçekleştirilen milyonlarca işleme dair verileri yasadışı şekilde kullandığı ve piyasa manipülasyonu yaptığı gerekçesiyle eylülde ayrı bir soruşturma daha açılmıştı.
ABD Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu da, aralıkta Robinhood hakkında müşterileri gelir idaresiyle ilgili yanlış bilgilendirdiği ve platformundaki ticari işlemleri vaat ettiği şekilde gerçekleştirmediği gerekçesiyle dava açmıştı.
Robinhood ise suçlamaları inkar etmeden ya da kabul etmeden 65 milyon dolar (yaklaşık 780 milyon TL) para cezası ödemişti. Independent Türkçe, Futurism, Bloomberg
Apple kara listedeki firmadan çip alma peşindehttps://turkish.aawsat.com/ekonomi%CC%87/5289186-apple-kara-listedeki-firmadan-%C3%A7ip-alma-pe%C5%9Finde
Apple'ın zam kararının ardından şirketin hisseleri bir günde yüzde 6'dan fazla değer kaybetmişti (Reuters)
Apple, ABD'nin kara listesindeki Çinli firma CXMT'den çip satın almaya çalışıyor.
Financial Times'ın aktardığına göre teknoloji devi, CXMT'den bellek yongası satın alabilmek için Donald Trump yönetimiyle irtibat halinde.
Adlarının paylaşılmaması şartıyla konuşan kaynaklar, Apple yetkililerinin yaklaşık bir ay önce ABD Ticaret Bakanlığı'yla temasa geçtiğini, Washington'da lobicilik faaliyetlerine devam ettiğini söylüyor.
ABD Savunma Bakanlığı (Pentagon), Çinli çip üreticileri CXMT ve YMTC'yi Çin Halk Kurtuluş Ordusu'yla bağlantılı oldukları gerekçesiyle kara listeye almıştı.
ABD ulusal güvenliğini tehdit edebilecek şirketlerin yer aldığı "1260H" diye bilinen bu listenin herhangi bir hukuki bağlayıcılığı yok. Dolayısıyla Apple'ın bu şirketlerden çip almasının önünde yasal bir engel bulunmuyor.
Diğer yandan ABD Ticaret Bakanlığı da geçen yıl CXMT'yi yaptırım listesine almayı planlamış ancak Washington ve Pekin arasındaki ticaret görüşmelerinin etkilenmemesi için karar ertelenmişti. Kaynaklara göre bakanlığın böyle bir adım atıp atmayacağı belli değil. Trump yönetiminin de şirketin listeye alınmayacağına dair Apple'a güvence sunmaya yanaşmayabileceği aktarılıyor.
Kongre'nin de Apple'ın CXMT'yle iş yapmasına tepki gösterebileceğine dikkat çekiliyor.
Temsilciler Meclisi Çin Komitesi'nin Cumhuriyetçi başkanı John Moolenaar, şunları söylüyor:
Apple'ın Çinli bir askeri şirketle ortaklık kurmayı tercih etmesi ciddi bir hata olur.
Yapay zeka veri merkezlerinin yaygınlaşmasıyla artan olağanüstü talep nedeniyle çip fiyatları son dönemde yükselişte. Apple bu hafta iMac, MacBook, iPad, Vision Pro gibi ürünlerin fiyatının yükseltileceğini açıklamıştı.
Apple CEO'su Tim Cook da 17 Haziran'da Wall Street Journal'da yayımlanan röportajında, bellek ve depolama çipi maliyetlerindeki büyük artışa karşı çözüm arayışında olduklarını söylemişti.
Şirket, CXMT'yi bellek tedarikçisi haline getirerek bu yükü hafifletmek istiyor.
Apple'ın Çin'de satılan iPhone'lar için YMTC'den 2022'de çip alma çabaları da tepki çekmişti. Dönemin Senato İstihbarat Komitesi'ndeki en üst düzey Cumhuriyetçi olan Marco Rubio, "Apple ateşle oynuyor" demişti. Çin'e karşı şahin tutumuyla tanınan Rubio, Trump yönetiminde Dışişleri Bakanı.
Independent Türkçe, Financial Times, Wall Street Journal
Apple, bellek çiplerinin maliyetindeki artış nedeniyle MacBook ve iPad fiyatlarını yükselttihttps://turkish.aawsat.com/ekonomi%CC%87/5288741-apple-bellek-%C3%A7iplerinin-maliyetindeki-art%C4%B1%C5%9F-nedeniyle-macbook-ve-ipad-fiyatlar%C4%B1n%C4%B1
Apple, bellek çiplerinin maliyetindeki artış nedeniyle MacBook ve iPad fiyatlarını yükseltti
Fotoğraf: Reuters
Apple, iPad ve MacBook fiyatlarını yükseltti.
Şirket, yapay zekâ sektörünün veri merkezi yatırımları sebebiyle artan bellek ve depolama çipi maliyetlerini artık tüketicilere yansıtmama seçeneklerinin kalmadığını belirtti.
Fakat bu zam, Apple'ın en büyük gelir kaynağı olan iPhone'u etkilemiyor.
Öte yandan şirketin bütçe dostu Windows ve Chromebook modellerinden pazar payı kapmak amacıyla piyasaya sürdüğü en ucuz dizüstü bilgisayarı olan Neo'nun başlangıç fiyatı, lansmanından sadece birkaç ay sonra 599 dolardan 699 dolara çıkacak.
Apple'ın fiyatları yükseltmesi, sektörde gıpta edilen tedarik ilişkilerine sahip, dünyanın en değerli elektronik şirketlerinin bile bellek çiplerinin fiyatlarındaki artıştan etkilendiğini gösteriyor.
Micron gibi bellek üreticileri, son aylarda Nvidia gibi yapay zekâ çip üreticilerinin siparişlerine öncelik vererek, bu şirketlerin büyük kâr elde etmesine yardımcı oldu.
Apple yaptığı açıklamada, "Bir bileşen fiyatının bu kadar hızlı ve bu kadar fazla arttığını daha önce hiç görmedik. Şimdiye kadar müşterilerimizi bu artıştan koruduk fakat artık iPad ve Mac için bugün uyguladığımız zamlar da dâhil olmak üzere, birçok üründe fiyatları artırmaya başlamamız gereken bir noktaya geldik" dedi.
Apple'ın internet sitesinde yer alan güncel fiyatlara göre, 512 gigabayt depolama alanına sahip MacBook Air'in fiyatı 1,099 dolardan 1,299 dolara yükselirken, 1 terabayt depolama alanına sahip MacBook Pro'nun fiyatı ise 1,699 dolardan 1,999 dolara çıktı. 128 gigabaytlık iPad Air'in fiyatı ise 599 dolardan 749 dolara çıktı.
Independent Türkçe
Hürmüz Boğazı’ndaki aksamalar Suudi Arabistan’da yeniden ihracatı rekor seviyeye taşıdı, ticaret fazlası iki katına çıktıhttps://turkish.aawsat.com/ekonomi%CC%87/5288602-h%C3%BCrm%C3%BCz-bo%C4%9Faz%C4%B1%E2%80%99ndaki-aksamalar-suudi-arabistan%E2%80%99da-yeniden-ihracat%C4%B1-rekor-seviyeye
Hürmüz Boğazı’ndaki aksamalar Suudi Arabistan’da yeniden ihracatı rekor seviyeye taşıdı, ticaret fazlası iki katına çıktı
Suudi Arabistan'ın batısındaki Kral Abdullah Limanı açıklarında konteyner yüklü bir gemi (SPA)
Son ticari gelişmeler, Suudi ekonomisinin jeopolitik sarsıntılar karşısındaki olağanüstü dayanıklılığını bir kez daha ortaya koydu. Krallığın mal ticareti dengesi fazlası, geçen yılın aynı dönemine göre Nisan ayında yüzde 100’ün üzerinde artarak 25,4 milyar riyale (6,77 milyar dolar) ulaştı.
Resmî istatistikler, daha önce Hürmüz Boğazı’nda yaşanan deniz taşımacılığı aksaklıklarının Suudi lojistik sisteminin başarısına dönüştüğünü gösterdi. “Yeniden ihracat” kalemi, 2017’den bu yana kaydedilen en yüksek seviyeye çıkarak 15,5 milyar riyale (4,13 milyar dolar) ulaştı. Bu yükseliş, Suudi Arabistan’ın limanlarını alternatif güzergâhlara dönüştürerek bölgesel yük trafiğini kriz döneminde başarıyla karşılamasının sonucu olarak değerlendirildi. Veriler, ülkenin altyapısının küresel ticaret akışını güvence altına alma ve “Vizyon 2030” hedefleriyle uyumlu sürdürülebilir yapısal kazanımlar elde etme kapasitesini ortaya koydu.
Genel İstatistik Kurumu’nun (GASTAT) perşembe günü yayımladığı öncü göstergeler, Suudi Arabistan’ın dış ticaret performansında dikkat çekici bir iyileşmeye işaret etti. Veriler, Krallığın çevresindeki zorluklara rağmen ticari ivmesini koruduğunu ve dış sektörünün güçlü yapısını sürdürdüğünü gösterdi. Ticaret fazlasındaki artış, bir yandan ihracattaki yükselişten diğer yandan ithalat harcamalarındaki düşüşten kaynaklandı.
Kuruma göre toplam mal ihracatı Nisan ayında yıllık bazda yüzde 9,3 artarak yaklaşık 101 milyar riyale (26,93 milyar dolar) yükseldi. Bu rakam, 2025’in aynı ayında kaydedilen yaklaşık 93 milyar riyalin üzerinde gerçekleşti.
Petrol ihracatı destekledi
Büyümenin temel itici gücü petrol ihracatındaki yükseliş oldu. Petrol ihracatı yüzde 11,7 artarak 69,6 milyar riyale (18,56 milyar dolar) çıktı. Geçen yıl aynı dönemde bu rakam yaklaşık 62,7 milyar riyal (16,72 milyar dolar) seviyesindeydi.
Petrol dışı ihracat (yeniden ihracat dâhil) ise yüzde 4,5 artışla 31,4 milyar riyale (8,37 milyar dolar) ulaştı. Bu kalem içinde yeniden ihracat tek başına yüzde 20,4 yükselerek 15,5 milyar riyale (4,13 milyar dolar) çıktı ve 2017’den bu yana en yüksek aylık seviyeyi gördü.
Bu güçlü performansta, “makine, elektrikli cihazlar ve ekipmanlar ile bunların parçaları” sektöründeki yüzde 74’lük artış etkili oldu. Söz konusu ürün grubu, yeniden ihraç edilen malların toplamının yüzde 53,5’ini oluşturdu.
Yoğun lojistik faaliyet, Suudi Arabistan’ın İran savaşı sırasında Hürmüz Boğazı’nda yaşanan deniz taşımacılığı sorunları nedeniyle bölgesel yük trafiğinin bir bölümünü kendi limanlarına yönlendirmesinden kaynaklandı. Krallık, sevkiyatları Cidde ve Yenbu’daki Kızıldeniz limanlarına kaydırırken, doğu ve batı kıyılarındaki limanların kapasitesini artırdı ve Doğu-Batı Petrol Boru Hattı’nı devreye alarak petrol ve mal akışının kesintisiz sürmesini sağladı.
Bu çabaların sonucunda petrol dışı ihracatın (yeniden ihracat dâhil) ithalata oranı yüzde 37,8’den yüzde 41,6’ya yükseldi.
Bu kapsamda Bloomberg, Suudi Arabistan’ın, ABD ile İran arasında bölgedeki petrol akışını yeniden canlandırmayı amaçlayan barış anlaşmasının üzerinden bir haftadan fazla süre geçmesinin ardından, Basra Körfezi’ndeki Ras Tanura Limanı’ndan ham petrol yüklemelerine yeniden başlamaya hazırlandığını bildirdi.
İthalattaki düşüş ticaret fazlasını güçlendirdi
Öte yandan toplam mal ithalatı yüzde 5,2 azalarak 80 milyar riyalden (21,33 milyar dolar) 76 milyar riyale (20,26 milyar dolar) geriledi.
Bu düşüş, ticaret dengesindeki iyileşmeyi destekledi. Mal ticareti fazlası yüzde 100,8 artışla Nisan 2025’teki yaklaşık 13 milyar riyalden (3,47 milyar dolar) Nisan 2026’da 25,4 milyar riyale (6,77 milyar dolar) yükseldi.
Başlıca ticaret ortakları
Petrol dışı ihracatta ilk sırayı yüzde 28,1 payla makine ve elektrikli ekipmanlar aldı. Bunu yüzde 17,1 ile plastik ve kauçuk ürünleri izledi.
İthalatta da aynı ürün grubu, yüzde 33,3’lük payla ilk sırada yer aldı. Ulaştırma ekipmanları ve parçaları ise yüzde 10,2 ile ikinci sırada bulundu.
Ülkeler bazında ise Çin, Suudi Arabistan’ın en büyük ticaret ortağı olmayı sürdürdü. Çin, toplam Suudi ihracatının yüzde 15,2’sini oluştururken, onu yüzde 10,6 ile Birleşik Arap Emirlikleri ve yüzde 9,7 ile Güney Kore takip etti.
Krallığın güneyindeki Cizan Limanı (SPA)
İthalatta da Çin yüzde 29,4’lük payla ilk sırada yer aldı. Birleşik Arap Emirlikleri yüzde 7,9 ile ikinci, ABD ise yüzde 7,2 ile üçüncü sırada bulundu.
Bu dönemde Cidde İslam Limanı kritik bir rol üstlendi. Liman, ithal edilen malların yüzde 33,7’sinin giriş yaptığı en önemli gümrük kapısı olurken, petrol dışı Suudi ihracatının yüzde 23,3’ünün çıkış noktası olarak da ilk sırada yer aldı.
“Suudi ekonomisinin dayanıklılığını gösteriyor”
Şura Meclisi Üyesi Fadl bin Saad el-Buayn, ticaret fazlasındaki güçlü artışın yalnızca ihracat rakamlarındaki iyileşmeyi değil, Suudi ekonomisinin küresel ve bölgesel ticaret dalgalanmalarına karşı dayanıklılığını da ortaya koyduğunu söyledi.
El-Buayn, “Ticaret fazlasının 25,4 milyar riyale ulaşması, Suudi Arabistan’ın yalnızca enerji ihracatçısı olarak değil, ticaret yollarını ve tedarik zincirlerini yeniden şekillendiren etkili bir oyuncu olarak da öne çıktığını gösteriyor” dedi.
Petrol dışı ihracat ve yeniden ihracattaki tarihi artışın gelir kaynaklarının çeşitlendirilmesi açısından önem taşıdığını belirten El-Buayn, ülkenin üç kıtayı birbirine bağlayan bir lojistik merkez olma yolunda ilerlediğini vurguladı. Ayrıca petrol dışı ihracatın ithalata oranındaki yükselişin, ekonominin dış ticarette petrole bağımlılığını kademeli olarak azalttığının olumlu bir göstergesi olduğunu ifade etti.
Liman altyapısının önemi
Ticaret hukuku uzmanı ve danışman Dr. Usame bin Ganem el-Ubeydi ise Hürmüz Boğazı’ndaki deniz taşımacılığı krizinin, Suudi Arabistan’ın limanlar, ulaşım ağları ve enerji altyapısına yaptığı yatırımların önemini ortaya koyduğunu söyledi.
El-Ubeydi’ye göre, uzun vadeli kalkınma projeleri olarak görülen bu yatırımlar, kriz dönemlerinde ekonomik istikrarı güçlendiren pratik araçlara dönüştü.
Gelecek dönemde ihracattaki bu artışın sürdürülebilir büyümeye dönüştürülmesi gerektiğini belirten El-Ubeydi, yerli üretim oranının artırılması ve Suudi ürünlerinin küresel rekabet gücünün yükseltilmesinin önemine dikkat çekti.
El-Ubeydi, ticaret fazlasının Suudi Arabistan’ın ulusal ihracatı artırma ve dünya pazarlarındaki varlığını genişletme politikasının doğruluğunu kanıtladığını, ekonominin yalnızca petrol gelirlerine bağımlı olmaktan uzaklaştığını ve bunun da “Vizyon 2030” hedefleriyle uyumlu şekilde gayrisafi yurt içi hasılaya olumlu katkı sağladığını ifade etti.
Böylece Nisan ayındaki ticari performans, ulaşım, lojistik ve enerji alanlarında yapılan stratejik yatırımların kriz zamanlarında gerçek bir güvence mekanizmasına dönüştüğünü ortaya koydu. Ticaret fazlasındaki artış ve stratejik geçiş noktalarından geçen yük hacmindeki büyüme, Suudi dış ticaretinin yeni bir döneme girdiğini; ülkenin lojistik esnekliği, tedarik zincirlerini yönlendirme kapasitesi ve üç kıtayı birbirine bağlayan küresel bir ticaret merkezi olma hedefinde önemli ilerleme kaydettiğini gösterdi.
لم تشترك بعد
انشئ حساباً خاصاً بك لتحصل على أخبار مخصصة لك ولتتمتع بخاصية حفظ المقالات وتتلقى نشراتنا البريدية المتنوعة