ABD Göçmenlik ve Gümrük Muhafaza Kurumu tesislerinde tutulan kişilere ilişkin ölüm oranının son on yılı aşkın sürenin en yüksek seviyesine çıktığı bildirildi. İddia, iki insan hakları kuruluşunun hazırladığı rapora dayanıyor; ABD yönetimi ise bu bulguları reddediyor.
İnsan Hakları İzleme Örgütü ve İnsan Hakları İçin Hekimler tarafından dün yayınlanan bir raporda, Donald Trump'ın Ocak 2015'te başlayan ikinci döneminden bu yana, yasadışı göçmenlerin toplu tutuklamalarının gerçekleştirildiği gözaltı merkezlerinde en az 52 ölümün kaydedildiği belirtildi.
Louisiana'da bulunan, ABD Göçmenlik ve Gümrük Muhafaza Teşkilatı'na ait bir gözaltı merkezi (Reuters)
Raporda, bu dönemde düzensiz göçmenlere yönelik geniş çaplı gözaltı operasyonlarının yürütüldüğü ve bunun uzun süreli tutuklulukları artırdığı ifade edildi.
Şarku’l Avsatın AFP’nin aktardığına göre araştırmada yer alan değerlendirmelere göre, Ocak 2025 ile Ocak 2026 arasında ölüm oranı bir önceki yıla kıyasla %140 artış gösterdi.
ABD İç Güvenlik Bakanlığı ise iddiaları reddederek, ölüm oranlarında artış olmadığını savundu. Bakanlık sözcüsü, mevcut oranın son on yılın verileriyle uyumlu olduğunu ve yüzde 0,009 seviyesinde bulunduğunu açıkladı.
İnsan hakları örgütleri, ölümlerdeki artışı sağlık hizmetlerine erişimdeki yetersizlik, aşırı kalabalık ve uzayan gözaltı süreleriyle ilişkilendiriyor.
Buna karşılık ABD İç Güvenlik Bakanlığı, gözaltı merkezlerindeki sağlık hizmetlerinin birçok cezaevinden daha iyi olduğunu ve bazı düzensiz göçmenler için bu sistemin “hayatları boyunca aldıkları en iyi sağlık hizmeti” olabileceğini savundu.