Trump: İran anlaşma için yalvarıyor, önümüzdeki günlerde saldırmak zorunda kalabiliriz

Trump: İran anlaşma için yalvarıyor, önümüzdeki günlerde saldırmak zorunda kalabiliriz
TT

Trump: İran anlaşma için yalvarıyor, önümüzdeki günlerde saldırmak zorunda kalabiliriz

Trump: İran anlaşma için yalvarıyor, önümüzdeki günlerde saldırmak zorunda kalabiliriz

ABD Başkanı Donald Trump, salı günü yaptığı açıklamada, ABD’nin İran’a yeniden saldırmak zorunda kalabileceğini ve böyle bir saldırı kararı almaya çok yaklaştığını söyledi.

Trump, Beyaz Saray’da gazetecilere yaptığı açıklamada, Tahran’ın sunduğu yeni barış önerisinin ardından saldırıları yeniden başlatma planını askıya aldığını duyurmasından bir gün sonra konuştu. “Bugün saldırı kararı almaya sadece bir saat uzaklıktaydım” diyen Trump, İran liderlerinin anlaşmaya varabilmek için “yalvardığını” öne sürdü. Ancak anlaşmaya ulaşılamaması halinde ABD’nin önümüzdeki günlerde yeni bir saldırı düzenleyeceğini ifade etti.

ABD Başkanı, iç politikada Hürmüz Boğazı’nın yeniden açılmasını sağlayacak bir anlaşmaya varması yönünde yoğun baskı altında bulunuyor. Benzin fiyatlarının yüksek seyretmeye devam ettiği belirtilirken, kasım ayında yapılacak Kongre seçimleri yaklaşırken Trump’ın kamuoyu yoklamalarındaki destek oranlarının da ciddi şekilde gerilediği kaydedildi.

ABD Başkan Yardımcısı J. D. Vance ise Beyaz Saray’daki basın toplantısında, İran yönetimi içindeki görüş ayrılıklarının müzakereleri zorlaştırdığını kabul etti. Vance, “Ekibin müzakere pozisyonu bazen tam olarak net olmuyor” ifadelerini kullanarak, ABD’nin kendi kırmızı çizgilerini netleştirmeye çalıştığını söyledi.

Öte yandan İran Parlamentosu Ulusal Güvenlik Komisyonu Başkanı Ebrahim Azizi, X platformundaki paylaşımında saldırının ertelenmesinin, Trump’ın İran’a yönelik herhangi bir adımın “kesin bir askeri karşılıkla” yanıtlanacağını anlamasının sonucu olduğunu belirtti.

 



Batı Şeria'da İsrail ateşiyle Filistinli bir bebek hayatını kaybetti

İşgal altındaki Batı Şeria'da, el Halil (Hebron) kenti yakınlarında yerleşimcilerin düzenlediği saldırının ardından Filistinliler evlerinin önünde hasar gören araçları inceliyor (Arşiv- AFP)
İşgal altındaki Batı Şeria'da, el Halil (Hebron) kenti yakınlarında yerleşimcilerin düzenlediği saldırının ardından Filistinliler evlerinin önünde hasar gören araçları inceliyor (Arşiv- AFP)
TT

Batı Şeria'da İsrail ateşiyle Filistinli bir bebek hayatını kaybetti

İşgal altındaki Batı Şeria'da, el Halil (Hebron) kenti yakınlarında yerleşimcilerin düzenlediği saldırının ardından Filistinliler evlerinin önünde hasar gören araçları inceliyor (Arşiv- AFP)
İşgal altındaki Batı Şeria'da, el Halil (Hebron) kenti yakınlarında yerleşimcilerin düzenlediği saldırının ardından Filistinliler evlerinin önünde hasar gören araçları inceliyor (Arşiv- AFP)

Filistin Sağlık Bakanlığı, dün akşam işgal altındaki Batı Şeria'nın El Halil kentinin güneyindeki Tel Rümeyde bölgesinde İsrail askerlerinin açtığı ateş sonucu 7 aylık bir Filistinli bebeğin hayatını kaybettiğini, anne ve babasının ise yaralandığını duyurdu.

Bakanlık, yaşamını yitiren bebeğin kimliğini Sam Fehd Ebu Heykel olarak açıklarken, bebeğin olay yerinde hayatını kaybettiğini, anne ve babasının ise orta derecede yaralandığını bildirdi.

Bebeğin büyükannesi, ailenin 17 numaralı kontrol noktası yakınlarında araçla seyir halindeyken uzakta İsrail askeri araçlarını ve askerleri gördüğünü, bunun üzerine aracı durdurduklarını söyledi. Büyükanne, daha sonra kendilerine ateş açıldığını ve ilk etapta bunun uyarı ateşi olduğunu düşündüklerini ifade etti.

İsrail ordusu ise dün el Halil bölgesinde yürütülen bir operasyon sırasında askerlerin kendilerine doğru hızla ilerleyen bir araç fark ettiğini ve bir askerin araca tek el ateş açtığını açıkladı. Açıklamada, üç Filistinlinin yaralandığı ve tedavi için sağlık kuruluşlarına sevk edildiği belirtildi.

İsrail ordusu tarafından yapılan ilk incelemede, yaralananların “olayla ilgisi bulunmayan siviller” olduğunun tespit edildiği kaydedildi. Açıklamada, olayla ilgili incelemenin sürdüğü ve sonuçların ilgili makamlara sunulacağı ifade edildi.

Şarku’l Avsat’ın aldığı bilgiye göre El Halil'de Filistinli nüfusun arasında, yoğun askeri koruma altında yaşayan İsrailli yerleşimcilerin bulunduğu Tel Rümeyde bölgesi, uzun yıllardır işgal altındaki Batı Şeria'da gerilim ve şiddetin odak noktalarından biri olarak biliniyor.

Avrupa Birliği'nin 2024 yılında yayımladığı bir rapora göre, Doğu Kudüs ve Batı Şeria'da üç milyondan fazla Filistinlinin yanı sıra 700 binden fazla İsrailli yerleşimci yaşıyor.


ABD ordusu, İran'daki radar tesislerini bombaladığını duyurdu

Ortadoğu'daki bir üsten havalanan bir ABD Hava Kuvvetleri F-15E Strike Eagle savaş uçağı (Arşiv-ABD Ordusu)
Ortadoğu'daki bir üsten havalanan bir ABD Hava Kuvvetleri F-15E Strike Eagle savaş uçağı (Arşiv-ABD Ordusu)
TT

ABD ordusu, İran'daki radar tesislerini bombaladığını duyurdu

Ortadoğu'daki bir üsten havalanan bir ABD Hava Kuvvetleri F-15E Strike Eagle savaş uçağı (Arşiv-ABD Ordusu)
Ortadoğu'daki bir üsten havalanan bir ABD Hava Kuvvetleri F-15E Strike Eagle savaş uçağı (Arşiv-ABD Ordusu)

ABD ordusu, yaptığı açıklamada, İran’a ait radar noktalarını “meşru müdafaa” kapsamında vurduğunu duyurdu. Açıklamada, Washington’un bölgedeki sivil deniz trafiğini tehdit ettiğini belirttiği dört İran İHA’sının düşürüldüğü bildirildi.

ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), dün yaptığı açıklamada, “Hürmüz Boğazı yönüne fırlatılan ve bölgesel deniz ulaşımına doğrudan tehdit oluşturan dört insansız hava aracı (İHA) düşürüldü” ifadelerini kullandı.

Açıklamada ayrıca, “ABD kuvvetleri, yeni saldırı ihtimaline karşı meşru müdafaa kapsamında Goruk ve Keşm Adası’ndaki İran’a ait kıyı gözetleme radar tesislerini vurdu” denildi.

CENTCOM, ABD kuvvetlerinin bölgede teyakkuz halinde bulunduğunu belirterek, “İran’dan gelebilecek herhangi bir haksız saldırıya karşı meşru müdafaa hakkı çerçevesinde karşılık vermeye hazırız” açıklamasında bulundu.


Whitkopf ve Kushner, İran ile müzakerelerde yer alabilecek nükleer uzmanlarla bir araya geldi

Steve Witkopf ve Jared Kushner (Reuters)
Steve Witkopf ve Jared Kushner (Reuters)
TT

Whitkopf ve Kushner, İran ile müzakerelerde yer alabilecek nükleer uzmanlarla bir araya geldi

Steve Witkopf ve Jared Kushner (Reuters)
Steve Witkopf ve Jared Kushner (Reuters)

ABD merkezli haber sitesi Axios’ta yer alan haberde, ABD Başkanı Donald Trump’ın Özel Temsilcisi Steve Witkoff ile damadı Jared Kushner’in perşembe günü Tennessee eyaletindeki Oak Ridge Ulusal Laboratuvarı’nı ziyaret ederek, İran ile yürütülen nükleer müzakerelerde görev alabilecek uzmanlarla görüştüğünü bildirdi.

Habere göre ziyaret, Beyaz Saray’ın İran ile savaşı sona erdirmeye yönelik bir mutabakat zaptına ulaşmaya ve kapsamlı nükleer müzakerelerin önünü açmaya çalıştığı bir dönemde gerçekleşti. ABD yönetiminin, olası görüşmelerin başlaması halinde teknik uzman kadrolarını hazır tutmak istediği ifade edildi.

Washington ile Tahran arasında arabuluculuk sürecine katılan bölgesel kaynaklar, müzakerelerin “son aşamaya” geldiğini ifade ederken, Axios nihai bir anlaşmaya varılıp varılamayacağının henüz netlik kazanmadığını belirtti.

Bir ABD’li yetkili, “Oak Ridge’deki bu toplantı mutlaka bir anlaşmaya varılacağı anlamına gelmiyor. Ancak müzakerelerin son derece ciddi bir aşamaya ulaştığını ve anlaşma ihtimalinin yüksek olduğunu gösteriyor. Biz de hazırlıklı olmak istiyoruz” dedi.

Şarku’l Avsatın Axios’tan aktardığına göre Witkoff, perşembe günü Tennessee’nin doğusuna kamuoyuna açıklanmayan bir ziyaret gerçekleştirdi. Daha sonra iki ABD’li yetkili, Witkoff ve Kushner’in Oak Ridge’deki Enerji Bakanlığı tesislerinde bulunduğunu doğruladı.

Oak Ridge Ulusal Laboratuvarı, uranyum işleme ve santrifüj teknolojileri alanında ABD’nin önde gelen uzmanlarına ev sahipliği yapıyor. Beyaz Saray ile ABD Ulusal Nükleer Güvenlik İdaresi ise ziyaretle ilgili yorum yapmaktan kaçındı.

Yetkililer, ön anlaşmaya varılması durumunda nükleer müzakerelerde görev almak üzere yaklaşık 100 uzmandan oluşan bir ekibin kısa süre önce oluşturulduğunu belirtti. Witkoff ve Kushner’in de bu ekiple bir araya gelerek, olası bir nükleer anlaşmanın uygulanmasına yönelik hazırlıkları değerlendirdiği ifade edildi.

Axios’ta dün yer alan habere göre Witkoff ve Kushner, geçen hafta İranlı müzakerecilerle 60 günlük bir mutabakat zaptı üzerinde uzlaştı. Söz konusu taslak ateşkesin uzatılmasını, Hürmüz Boğazı’nın yeniden açılmasını, İran’ın petrol satışına izin verilmesini ve İran’ın zenginleştirilmiş uranyum stokları ile gelecekteki zenginleştirme faaliyetlerine ilişkin müzakerelerin başlatılmasını öngörüyor.